GUMIABRONCS HASZNÁLATI UTASÍTÁSA
ÁLTALÁNOS ELŐÍRÁSOK A GUMIABRONCS HASZNÁLATÁRA
ÁLTALÁNOS TUDNIVALÓK
A jármű és az út közötti kapcsolatot egyedül a gumiabroncsok biztosítják Ezért nagyon fontos, hogy az abroncsok mindig a legjobb állapotban legyenek. A járműgyártók a gumiabroncsgyártók közreműködésével határozták meg, – minden használati körülményt figyelembe véve – hogy milyen gumiabroncsot kell a járműre felszerelni. Ettől eltérni gumiabroncs méret, konstrukció, terhelési vagy sebességkategória tekintetében csak szakemberrel történt konzultáció után szabad.
Feltétlenül szükséges, hogy a gumiabroncsok rendszeres időközönként – a járműgyártó előírása szerint – felcserélésre kerüljenek.
GUMIABRONCSOK BELSŐ LÉGNYOMÁSA
A biztonságos közlekedés szempontjából az egyik legfontosabb tényező, hogy a gumiabroncsokban lévő légnyomás mindig az előírt értéken legyen. A légnyomás értéke alapvetően befolyásolja az iránytartást, az egyenletes gördülést, a fékező- és vonóerő átadást és a futásteljesítményt.
Ha a jármű az előírtnál alacsonyabb nyomású gumiabroncsokkal üzemel, az, lényegesen megváltoztatja a jármű egyes menettulajdonságait, többek között a kanyarstabilitást, az oldalkúszási tulajdonságokat, a jármű alá- vagy túlkormányozottság tulajdonságait stb. Ezek együttes hatásaként a jármű vezetője adott esetekben – például erős oldalszél, kanyar, hirtelen irányváltoztatás stb. – bizonytalanná válik, és az is előfordulhat, hogy nem tud ura maradni járművének. Az alacsony nyomás az abroncs alkatrészeinek felmelegedéséhez vezet és az ez által okozott károsodás maradandó és akár gyors nyomásvesztést is, okozhat.
Ha az abroncs belső légnyomása magasabb az előírt értéknél, a gumiabroncs talajjal érintkező felülete lecsökken, ami ugyancsak lényeges hatással van a tapadási és egyéb menettulajdonságokra.
Az abroncsok légnyomását rendszeresen / kéthetente / ellenőrizni kell / pótkereket is /! Ezeket az ellenőrzéseket mindig „hideg” abroncson kell elvégezni. Hidegnek tekinthető az abroncs, ha már 2-3 órája nem üzemelt, vagy ha csak 2-3 kilométert futott nagyon alacsony sebességgel.
Fontos, hogy ne felejtsük el a szelepsapkák alkalmazását. A szelepsapka olyan legyen, amelyben van tömítés is, hogy biztosítsa a légzárást és védje a szelepet a szennyeződéstől.
GUMIABRONCSOK TERHELÉSE
Sose terheljük túl az abroncsot! A gumiabroncs túlterhelésének – az élettartamra kifejtett káros hatásán túl – közelítőleg ugyanazok a következményei, mint az alacsony belső légnyomásnak. Ha bizonytalanok vagyunk, nézzük meg a jármű műszaki adataiban, mennyi a megengedett legnagyobb terhelés.
Kövessük azt az előírást, hogy ha a személyabroncsokat jobban megterheljük / közel a terhelhetőségi határhoz, 4-5 személy esetén /, akkor nagyobb nyomásra kell felfújni, mint normál terhelés / 2-3 személy / esetén. Nagymértékű túlterhelés hatására ugyanis megnő a gumiabroncs deformációja, emiatt a jármű éppúgy elveszti stabilitását, mint az alacsony belső nyomásnál, tehát különösen gyorsan végzendő vezetési manővereknél, például hirtelen irányváltoztatásnál, vagy éles kanyarban az abroncstapadási, valamint oldalkúszási tulajdonságainak romlása miatt a jármű vezetője ugyanúgy nem marad ura a járműnek, amint azt már az alacsony belső nyomásnál is leszögeztük.
Teherabroncsok és terepjáró abroncsok esetén szigorúan kövessük a terhelhetőségi táblázatok előírásait / ezek ugyanis előírják, hogy milyen terhelés, esetleg sebesség esetén milyen nyomást kell alkalmazni.
GUMIABRONCSOK LE- VAGY FELSZERELÉSE
A gumiabroncsok le- vagy felszerelését mindig csak szakműhelyben és szakemberrel végeztessük el!
A KEREKEK KIEGYENSÚLYOZÁSA
Igen fontos követelmény a gumiabroncsok felszerelése után annak statikus, illetve dinamikus kiegyensúlyozása. Minden forgó testnek – a nem teljesen anyageloszlás miatt – van valamilyen mértékű kiegyensúlyozatlansága. Ezt meg kell szüntetni, mert a kiegyensúlyozatlanság az élettartamra, a kopássebességre kifejtett káros hatásán túl lényegesen befolyásolja a jármű menettulajdonságait, illetve stabilitását.
Ezt csak szakműhelyben és szakemberrel végeztessük el!
A GUMIABRONCS SZEMREVÉTELEZÉSE
Amellett, hogy a gumiabroncsot a helyes nyomáson üzemeltetjük, az alábbi pontokban leírt ellenőrzésekkel megakadályozhatjuk a gumiabroncs felesleges leszerelését vagy idő előtti tönkremenetelét.
A GUMIABRONCSOK JAVÍTÁSA
Minden rendellenességet meg kell mutatni szakembernek, hogy eldöntse, szükséges-e és lehetséges-e a javítás!
Csak szakember javíthat abroncsot!
Az abroncsgyártó nem vállal felelősséget a javítás megvalósíthatóságával és annak minőségével kapcsolatban!
A javított abroncsokra, azok viselkedésére és futásteljesítményére már nem vonatkozik a gyártó garanciája!
Kérjük csak abban az esetben rendelje meg az abroncsot, ha biztosan át tudja venni azt 08-17 óra között.
Megrendelését csak az Interneten keresztül adhatja le, telefonon rendelést nem áll módunkban elfogadni.
Rendelése előtt, kérjük, olvassa végig az Általános Szerződési Feltételeket.